Úvod » Advokátní novinky » Nález Ústavního soudu ke slevě na dani pro starobní důchodce

Nález Ústavního soudu ke slevě na dani pro starobní důchodce

Dne 4. srpna 2014 byl ve Sbírce zákonů zveřejněn nález Ústavního soudu ke slevě na dani pro pracující starobní důchodce.

Finanční úřady budou muset akceptovat závěry ve shora uvedeném nálezu. Pro pracujícího starobního důchodce je to samozřejmě dobrá zpráva, neboť bude mít stejně jako ostatní poplatníci nárok na základní slevu na dani ve výši 24 840 Kč za zdaňovací období 2014. Tuto slevu si bude mít možnost uplatnit bez ohledu na to, zda byl či nebyl starobním důchodcem k 1. 1. 2014.

V praxi to znamená, že pokud má zaměstnaný starobní důchodce zájem o uplatňování této základní slevy již pro výpočet měsíční zálohy na daň, musí tuto skutečnost oznámit sám svému zaměstnavateli, který slevu zohlední již ve mzdě za měsíc srpen 2014. Daňová úspora tak bude činit 2 070 Kč měsíčně a o tuto částku se zvýší čistá mzda. Pokud si zaměstnaný starobní důchodce z nějakého důvodu nepožádá u svého zaměstnavatele o uplatňování této základní slevy v průběhu roku 2014, má možnost si uplatnit tuto základní slevu na dani za rok 2014 ještě v termínu do 15. února 2015 v rámci ročního vyúčtování daně.

Výše uvedená základní sleva na dani se samozřejmě vztahuje na všechny starobní důchodce, tedy i ty, kteří mají povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů, tuto slevu budou mít možnost uplatnit až v daňovém přiznání za rok 2014, tedy v roce 2015.

Nutno podotknout, že nárok na základní slevu na dani pro pracující důchodce se vztahuje toliko na zdaňovací období 2014 a následující, nelze tedy nárokovat tuto slevu zpětně za zdaňovací období 2013.

Publikováno: 17.08.2014  |  Autor: Mgr. Ing. Dušan Kopřiva