Úvod » Advokátní novinky » Dovolená? Na co máte nárok?

Dovolená? Na co máte nárok?

Dříve, než opustíte hranice všedních dnů, musíte si požádat o dovolenou, alespoň pokud jste v zaměstnaneckém poměru. Zpravidla je možné se na termínu dovolené se svým zaměstnavatelem dohodnout, avšak podle Zákoníku práce https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-262 je to právě on, kdo má rozhodující slovo. V následujícím článku můžete nalézt odpověď na mnohé otázky s tímto tématem spojené.

Na kolik týdnů dovolené za kalendářní rok mám nárok?

Minimální výměra dovolené, na kterou máte nárok je 4 týdny v kalendářním roce, specifická je situace u „státních zaměstnanců” a pedagogických pracovníků, kteří mají nárok na delší dovolenou. §213

Jak dlouho může trvat celozávodní dovolená?

Nařízená celozávodní dovolená může obecně trvat maximálně dva týdny v kuse.

Na kdy nesmí zaměstnavatel určit dovolenou?

Určení dovolené není přípustně pouze na období, kdy jako zaměstnanec vykonáváte vojenské cvičení, jste dočasně práce neschopní či jste na mateřské nebo rodičovské dovolené.

Jaká jsou pravidla čerpání loňské dovolené?

Dovolenou byste měli vyčerpat v tom roce, ve kterém vám na ni vznikl nárok. Výjimkou je situace, kdy to není možné pro překážky v práci na straně zaměstnance (například zmíněná pracovní neschopnost) nebo naléhavé provozní důvody. Přebývající dovolenou vám pak může zaměstnavatel nařídit tak, aby byla vyčerpána do konce následujícího kalendářního roku.

Může mě zaměstnavatel odvolat z dovolené?

Je to možné a to například při velké provozní krizi. V takovém případě je zaměstnavatel povinen nahradit náklady (například letenky či storno poplatky), které vám v důsledku zrušené dovolené vznikly.

A jak je to při změně zaměstnání?

Zákoník práce umožňuje i vyčerpání zbývající dovolené u nového zaměstnavatele. Tato varianta připadá v úvahu za současného splnění všech zákonných podmínek. § 221. Změna zaměstnání představuje jediný případ, kdy zaměstnavatel může proplatit zaměstnanci nevyčerpanou dovolenou.

Kdo určuje nástup na dovolenou?

Nástup na dovolenou určuje zaměstnavatel.

Může být dovolená čerpána ve zkušební době?

Zaměstnanci může být umožněno čerpání dovolené i v případě, že zatím nesplnil podmínky pro vznik práva na dovolenou a to za předpokladu, že zaměstnanec tyto podmínky splní do konce kalendářního roku, či do skončení pracovního poměru.

Může zaměstnavatel dovolenou nařídit?

Zaměstnavatel může dovolenou nařídit a to za současného splnění zákonných podmínek. § 217 odst.1

Mohu získat příspěvek zaměstnavatele na dovolenou?

Získání příspěvku na dovolenou je možné, ovšem vždy záleží na konkrétní úvaze zaměstnavatele o poskytnutí tohoto benefitu.

Co s nevyčerpanou dovolenou po skončení pracovního poměru?

Nevyčerpané dny volna je zaměstnavatel povinen zaměstnanci v případě skončení pracovního poměru proplatit.

Potřebujete pomoci se lépe orientovat ve Vašich právech?
Kontaktujte naši advokátní kancelář!

Publikováno: 28.08.2018  |  Autor: Mgr. Jaroslav Erhard